Op 2 maart namen we voor het eerst plaats rond de vergadertafel. De sfeer was apart waarbij niemand kon voorspellen waar we ons aan moesten verwachten. Moesten we überhaupt iets verwachten? Het antwoord liet niet lang op zich wachten. Ja. Op 12 werd de eerste patiënt besmet met covid 19 gehospitaliseerd en daarna liep het patiëntenaantal snel op tot een piek van 45 patiënten op 29 maart.

Gradueel werd de task force verder aangevuld met artsen en medewerkers vanuit diverse diensten en disciplines. Dagelijks werd een update verzonden met nieuwe instructies en maatregelen. Daags nadien kwamen er vaak al aanpassingen vanuit overheidswege of moesten we bijsturen. Er werden risico-analyses gemaakt, procedures opgesteld, een plan uitgetekend uit voor het opzetten van cohortzones, wanden en sassen gebouwd… Logistiek en organisatorisch werd het een ongeziene beproeving.

"Alle zeilen werden bijgezet om onze zorgtaak als regionaal ziekenhuis ter harte te nemen."dr. Peter Reynaert