De behandeling van chronische tendinose is vaak moeilijk. Overbelasting vermijden en kiné zijn de eerste lijnsbehandeling. Daarnaast is er een waaier aan  behandelingsmogelijkheden die hieraan toegevoegd kunnen worden. Infiltraties met corticoieden en hyaluronzuur worden steeds vaker geruild voor infiltraties met bloedproducten. Die zijn veiliger en effectief.

We gingen in gesprek met dr. Mufty en dr. Mulier over deze nieuwe techniek voor de behandeling van arthrose en tendinose.

Dr. Mufty, wat is PRP precies?
Dr. Mufty: Platelet Rich Plasma is plasma met een rijke concentratie aan bloedplaatjes. Een PRP-injectie wordt toegepast bij patiënten die last hebben van een peesprobleem zoals een tenniselleboog of een ontsteking van de hiel en kniepees. We verkrijgen PRP door lichaamseigen bloed te centrifugeren waardoor de verschillende bloedcomponenten gescheiden worden. Zo isoleren we de bloedplaatjes selectief uit het eigen bloed en vervolgens injecteren we deze in de pees van de patiënt.

Met resultaat?
Dr. Mulier: Via deze injectie in het letsel maken de bloedplaatjes een suprafysiologische hoeveelheid groeifactoren en cytokines vrij. Die dragen bij in verschillende processen tijdens de helingsfase van inflammatie, cellulaire proliferatie en weefselherstel. Vooral in de behandeling van chronische peesaandoeningen zijn deze mechanismen erg  voordelig aangezien de biologische condities in pezen niet goed zijn voor weefselgenezing. Ze zijn bijvoorbeeld minder doorbloed dan spierweefsel.

Kan je toelichten hoe een PRP-behandeling concreet verloopt?
Dr. Mufty: Vooreest nemen we een kleine hoeveelheid bloed af. Die wordt gecentrifugeerd en vervolgens wordt het PRP geïnjecteerd in de pees. De inspuiting kan tijdelijk lokale pijn veroorzaken. Bij sommige peesletsels zoals ontstekingen van de elleboog, voetboog of achillespees kan de inspuiting zelf vrij pijnlijk ervaren worden. In die gevallen kiezen
we ervoor om de inspuiting onder sedatie te verrichten. Aangezien hiervoor een anesthesist nodig is, vindt de injectie dan plaats in een operatiekwartier.

Dr. Mulier: Wij ervaren een doeltreffendere werking in vergelijking met corticoïden of hyaluronzuur, al is dit afhankelijk van de indicatie. Het positief effect treedt bij
PRP ook iets later op.